dinsdag 29 oktober 2013

Tot stuifas...



Zomaar een mooie dag... meewaaien met de wind... Terechtkomen in Bredevoort waar je een kanon kon afschieten. Bourgondisch lunchen, verliefd worden op een prachtige Boeddha, mooie gesprekken...
Bijna alle boekenwinkels gesloten, maar toch... Er was er één open... Ik pakte een dichtbundeltje uit de boekenkast, sloeg hem open... en was verkocht... Een variant op een prachtige tekst van Kahlil Gibran... wat mij betreft...

*********************************

De Liefde

De liefde lijkt de zachtste slavernij,
Dat weten zelfs de blinden en de doven,
Ik echter weet, wat weinigen geloven,
Dat ware vriendschap zachter is dan zij.

De liefde zal met vurige dweperij
Zichzelf, door zichzelf te verteren, doven;
Maar van mijn vriend kan niets mij ooit beroven,
Totdat er niets dan stuifas blijft van mij.

Hij zegt mij enkel kille, dwarse dingen,
Hij spot met mij, heeft mij al lang vergeten,
Toch vond ik nooit op hem iets af te dingen.

Nooit zal ik zijn hand in de mijne weten,
Maar steeds blijf ik hem nieuwe lof toezingen,
En wat men looft, dat heeft de geest bezeten.

[August von Platen, vertaald door Paul Claes; uit De liefste]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten