dinsdag 7 februari 2012

Niet van deze wereld...



In Zutphen lijkt naast knetterveel kalk ook iets bijzonders in het water te zitten. In de volksmond zou je het al gauw een 'zweefstad van geitenwollensokken' kunnen noemen, maar daar doe je de stad echt tekort mee. Antroposofen, yogaleraren, alternatieve genezers, biologische supermarkten, op iedere straathoek is wel iets te vinden, dat is waar. (ik ben inmiddels ook alweer 10 jaar volledig ingewijd in Reiki I en II)
Maar ik ben ervan overtuigd dat de stad zijn bijzondere sfeer juist te dánken heeft aan al deze geitenwollen sokken. Loop door het centrum en ja, ze zijn er wel hoor, de grote winkelketens, maar daarnaast zijn er ontzettend veel bijzondere, kleinschalige winkels van winkeliers met liefde voor hun koopwaar/ambacht.

Een van die bijzondere winkels is Ajapajapam, een nieuwetijdswinkel . Fijn plekje waar je uren rond kunt snuffelen als je wilt, zónder je opgejaagd te voelen. Als ik in de buurt ben, loop ik altijd even binnen en zelden kom ik naar buiten zonder iets gekocht te hebben. Fijne muziek, mooie boeken, ansichtkaarten, sieraden, bijzondere cadeautjes, ik slaag er altijd.
En wat mij daar ook al een paar keer is gebeurd... ik stap naar buiten met het laatste exemplaar van een cd, de cd die in de winkel gedraaid werd en die dus uit de cd-speler gehaald moet worden. Een van de cd's waarbij dat gebeurde is Love & Devotion van Singh Kaur. Haar uitvoering van het Mool Mantra is adembenemend mooi, niet van deze wereld.

Ogen dicht, licht uit en genieten! En als je in Zutphen bent, loop even binnen bij Ajapajapam, óók als je geen zweefmuts bent.




2 opmerkingen:

  1. ...een beetje verlegen wel door je lieve woorden, maar heel erg bedankt, Hetty! (Grace en Marc van Ajapajapam)

    BeantwoordenVerwijderen